Seg uppdatering..


.. Till Heidi och Saara. Varsågod!
Jag lever faktiskt också fortfarande, det märks bara inte här på bloggen. Kanske betyder det att jag har ett liv nuförtiden? ;) Nejdå, har bara inte tillgång till en dator alltför ofta.

Har som alla säkert redan vet, flyttat hit till Norge och trivs riktigt, riktigt bra. Känner verkligen att jag valde rätt när jag åkte hit. Norge for the win, säger jag bara.
Nu när jag inte ens längre behöver leva särskilt mycket på andra så är lyckan fullkomlig. Även om det är väldigt snällt av folk att låta en bo hos dom så går ingenting upp emot att ha något eget. Äntligen kan jag packa upp mina kläder (som man egentligen inte ens hinner använda, man använder ju bara arbetskläderna)!
Och med gott samvete vågar jag rota i köksskåpen (som visserligen fortfarande gapar av tomhet) och duscha tills varmvattnet tar slut.
Jag bor i Lillerström, 5 minuter från tåg/bussstationen och 3 minuter från ett hyfsat glassigt centrum tillsammans med en tjej som heter Heidi. Hon ä riktigt skoj.
Lägenheten är en källarvåning, väldans fint... Förutom köks och hallgolvet som är från mormors tid. (Matt-affären nästa!) Våran hyresvärd är en Ap-Bosse från Pakistan som jag inte litar på för fem öre. Nu när vi lyckts övertala honom om att få betala ens hyran till ett konto (Dep och första hyran skulle han absolut ha i kontanter) så slipper vi nog träffa honom alltför ofta.
Lägenheten innehöll inga vitvaror. Hittills har vi lyckats få en kyl och frys. I slutet av februari får vi en tvättmaskin. Jag letar febrilt efter en spis. Någon som har en till övers?
"Ap-Bosse" sa att vi kan välja om vi vill ha tvättmaskinen i badrummet eller i köket. Vi sa badrummet, för vem vill ha tvättmaskin i köket?? Idag märkte vi att det inte finns något uttag alls i badrummet så tvättmaskinen kommer att få stå i köket ändå. Tvättkorgen kan ju stå brevid frukostflingorna.
Oj, jag bara gnäller trots att jag egentligen är supernöjd med lägenheten. Älskar vårt bardagsrum och badrum. Det är en tvåa på 65 kvadratmeter.
Den är perfecto för oss. Fast jag kommer att bo där själv hela februari för Heidi åker till Indonesien för en månad. I och för sig så kommer Henriikka den femte och jag tvingar henne att bosätta sig hos mig ett tag.

Jobbet då? Jag trivs kalasbra. Har ju jobbat där ett tag nu redan, hunnit komma in i rutinerna bra och lyckats skaffa både vänner och ovänner. No ei vaan, det sistnämda har det till min stora lättnad varit klent om :)
Jobbar alltså på Upper Crust inland. Alltså innanför säkerhetskontrollerna, så om ni ska komma och hälsa på mig på jobbet får ni checka in för att flyga någonstans inom Norge. (Jag vet, risken är jättestor.) Men välkomna iallafall. Jag lovar att ni får minst två kronor rabatt på våra snordyra baguetter.
Upper Crust är ju mest kända för sina färska baguetter. (12 minuter i ugn, 30 minuter på kylning, och om den inte är färdigfylld efter 30 minuter måste den tyvärr slängas. I disken får den stå högst 3 timmar. Så baguetterna är högst 4 timmar gamla. Wihoou, ser ni vad jag lär mig?) Men vi har en en liten affärsdel också, sen har vi kakor och våfflar med brunost vilket verkar vara Norges nationalrätt och massor av annat också. Vi har konstant kö och våra baguetter är grymt populära. Bara så ni vet. Eller så är det jag som lockar dit våra kunder. höhö..
Första veckan hade jag bara kassavakter. Dvs stå i kassan, le tills käkmusklern värker, ge kunderna deras baguetter eller bakelser (med rätt tång, i rätt påse, värmd eller kall, glöm ej att fråga.. haha), fylla på varor, koka kaffe, vaskelista, göra apelsinjuice, fylla på maskiner, räkna kassan och sånt där. Efter ett par dagar dagar hade man lärt sig kassan och en hel del norska. Som ni hör är det ganska simpelt jobb. Mina stackars ben var dock totalt slut dom första dagarna. Jag fick förresten världens utskällning från en Adecco-idiot en dag. Min chef som råkar tycka om mig av nån underlig anldning hörde det, kom ut och hjälpte mig samt informerade hans chef om händelsen. Haha, har sett vilka hatblickar han ger mig nuförtiden. Honom skulle jag inte vilja möta i någon mörk gränd..
Förra veckan hade jag bara köksturer. Jag kände mig fruktansvärt seg först. Allt ska vara så viekura noga och snabbt ska det gå innan baguetterna går ut.
Tex brie bacon.
Först spenatlöv på baguettens grova sida. 60g, sen 25 gram brieost, sen bacon och sen 10 gram tranbärsgelé. Låter det smarrigt? Sen magbanden och en tidslapp. Finns en miljon olika baguetter och blablaablaa. Steka våfflor och vaskelista också och blaablaablaa. Nu orkar jag inte förklara mer och ni orkar inte läsa mer heller I guess. Men jag trivs iallafall. Har skojiga arbetskompisar.
Var förresten på kurs med Upper Crust grundare i veckan. Min chef kan ingen engelska jag och Lena fick gå ;) Och i torsdags var jag på brandkurs ute i skogen, där small riktigt ordentligt!
Nu i veckan ska jag bara jobba nätter. Först med Lena tre nätter och sen tre nätter ensam. Hmm...
Det finns två Upper crust på Gardemoen. En på utland och en på inland. Sammanlagt kanske 40 anstallda. Två av dom är av finskt ursprung. Jag på inland och så Päivi Paulina på utland. Ganska otroligt va?! Hon heter exakt lika som jag! Hon är chef på utland och en av allas (inklusive min) idoler.

Nu i helgen har både jag och Tom varit lediga två dagar och jag klagar inte. Vi har jobbat olika tider hela tiden och inte träffats alls mycket. Han jobbar förresten som ett djur och jag försöker hitta lite liv till honom också. Så nu i helgen har vi varit i oslo hos folk och på möte. Jag gillar folket här! Och så hjälpte han oss med flytten och sånt där. Det har varit tjocknice! Jobbigt att vi missade lägret dock.. Petri får rapportera :) Eller Janina som äntligen kommit hem men som jag tyvärr inte lyckats träffa än. Eller vem som hellst. Nån? Jag vill veta hur det var!

Babblar en massa strunt, klockan är mycket och jag är ett MM denna vecka. Så nattinatti.


Grym stort GRATTIS till lillasyster Minttu på födelsedagen och till teorin. You go girl!

Kommentarer
Postat av: äiti

Oi vihdoinkin päästiin ajan tasalle. Oli mukava kuulla ja nähdä että viihdyt. Kotona kaikki hyvin. Eilen juhlittiin taas Oskaria. Käyn välillä töissä vanhuksia paijaamassa ja vahtimassa.
Hannes on päiväkodissa.
Martina laulaa tiernapoikia ja syöttää nukelle velliä.Tuleeko liikaa, kyselee nukelta. Yritä jatkossa pitää meitä ajan tasalla. Jrrt äiti ja mimmi

2008-01-28 @ 10:28:48
Postat av: Knasbella

ÄNTLIGEN uppdatering.. kul att du trivs! :) verkligen kul att allt orndade sig.. me lägenhet å så. :) när kommer du hem och hälsar på ? nästa helg? börjar småsakna dig lite då å då ;)

2008-01-28 @ 17:04:32
Postat av: Julia

Men åh, det låter ju kalasbra allting! :) Jag blir glad glad glad över att höra att du har det så bra. Snart kommer jag och hälsar på dig! :D :D
Haha men åh vad seriöst det låter med jobbet. Du ska bara veta hur det går til när jag gör baguetter. Rycker en baguett ur påsen på bänken, skär upp den men första bästa kniv, slänger i lite sallad, häver i så mycket röra det får plats, pressar i lite gurka och tomat och klämmer ner den i en plastlåda. Klart! Nästan. ;D
Kram på dig!!

2008-01-28 @ 18:43:49
Postat av: Isä

Oli kiva ehtiä lukemaan sinun kuulumisia. Kuullostaa ihan hyvältä. Siitä se oma elämä lähtee käyntiin. Milloin tulet(te) tänne päin? Kotona elämä normaalia: Martina syö juuri iltapalaa (Kl 9 aamulla), äiti on lähdössä taas parturiin ja askeleita kertyy askelmittariin.

2008-01-29 @ 09:21:53
Postat av: heidi&eva

hejsan!
roligt med en uppdatering! du f`r en h´rifr`n ocks`=). vi ar i maspalomas nu. fñrsñker hitta solen bakom molnen. har haft det otroligt avslappnande och trevligt och roligt. det ar mycket vackert. vi vaknar ca 7.30 varje morgon av nagon anledning. bungalowen ar mysig och vi har en pool (som ar iskall). manga kramar fran gran canaria!

2008-01-29 @ 10:09:18
Postat av: Ami

Oj, vad roligt att höra från dig! Även jag har väntat förväntansfullt på en uppdatering.. Kul att du trivs och har det bra! När får vi träffa dig nästa gång?? Här är allting bara bra, vardagen flyter på i normal ordning. Vi har varit till Finland på en minisemester, förra söndan var vi i Orsa o hälsade på vintern...80 cm snö, solsken och väldigt blåsigt! En mycket trevlig utflykt med Sakke o Kaisa, Satu o Marko o alla barnen. Idag fyller Wilmer 2 år, tänka sig...
O till sist, du ska bara veta att Melvin är mer än stolt över att han varit till Aqua Nova med er... Det brukar de flesta få höra..Samma dag som vi kom från Finland var pappa hit en sväng. Det första Melvin berättade för pappa var om er tur till Aqua Nova, inte ett ord om båten, bollhavet o Finlandsresan...

Har det bäst!

/tjocka syrran

2008-01-29 @ 22:00:16
Postat av: Minttu

Låter skojskoj att allt börjar fixa sig, framförallt att du fått en lägenhet nu! Och tacktack, jag känner mig oerhört vuxen ja, eller så inte ;p men ja. Ska bara fixa fram resten av det som fattas för att kortet ska bli MITT, sen burrar jag upp med ford focus och Coco Jambo dit ;D Sköt om dig systeryster!

2008-01-30 @ 16:03:58
Postat av: Petri

Kika in på min nya bloggadress. :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Pivven <3 Tom