Blogginlägg från systeryster

Min lillasyster Minttu skrev ett blogginlägg (på Lunar) om sitt tillstånd, från sjukhuset, för ett tag sedan. Jag tyckte att inlägget var riktigt, riktigt bra skrivet så jag bad om att få lägga ut den på min blogg, så att fler skulle kunna få läsa den. Det är inget tyck-synd-om-mig-inlägg  utan det är fakta, skrivet ur hennes perspektiv.
Hon har det riktigt jobbigt nu, och har haft det ett bra tag.. Mycket jobbigare än vi någonsin kan tänka oss, skulle jag kunna tro. Men hon kämpar på som få. Vi håller alla våra tummar och tår för att det ska börja ge resultat. I texten nedan  skriver hon att hon varit krampfri ett tag men tyvärr stämmer det inte för tillfället. Men snart, hoppas vi.. :) Det härligaste med Minttu är att hon trots sin svåra situation skämtar på som förut, när det är tillfälle till det. (Hon har en bärbar dator på sjukhuset så ni får gärna kommentera till henne via här.)

Vi är stolta över dig, Munttu!
We love you <3

    


(minttu, kom inte åt bilderna vi snackade om) Denna bild är från Uppsala, när vi var dit och hälsade på Minttu. Ami fattas på bilden.

Till er som undrar, och alla andra också.
Lör 31 maj 00:28 (Uppdaterad Sön 1 jun 00:28)
Övrigt, 12 läsare totalt
Här kommer en uppdatering om mitt tillstånd, läs eller inte - avgör själva.


Det blir långt, tror jag, beroende på hur bra tålamod jag har att skriva med en hand.

Som många vet så hamnade jag plötsligt på sjukhus den 13 feb -08 och ligger fortf på sjukhuset. Det har varit drygt 15 sjukt jobbiga veckor. Jag blev plötsligt förlamad i vänster arm och började krampa himla mkt och hade sjukt ont och ambulansmännen fick arbete. Dagarna som följde var hemska, helt nerdrogad av morfin och annat för hade såna smärtor och kramper.
Kramperna fortsatte i många veckor och förlamningen spred sig mer och mer. För ca två veckor sen så kom kramperna tillbaka och fick anfall flera ggr om dagen, men är nu krampfri sen ett par dagar tillbaka, jätteskönt att slippa vara nerdrogad osv. Lever på hoppet att jag sluppit dom för gott!

Jag har flyttats runt på olika sjukhus och en massa olika avdelningar, men är nu på 56:an i Falun, Rehab. Äntligen får jag bra vård och man gör allt för att jag ska kunna bli bra igen, och prognosen ser ganska bra ut. Målet är att jag ska kunna gå igen, allt annat blir verkligen bonus. Men ni ska se att en VACKER dag åker jag inlines, spelar innebandy, gör volter på studsmattan, och ja, ALLT igen.. Önskedrömmar iaf. Man måste ju leva på hoppet, eller hur?!

Jag är förlamad i båda benen och vänster arm och är självklart totalt rullstolsbunden. Jag har heller ingen känsel i varken benen eller armen, så ett x antal ggr så har mina ben blivit överkörda me rullstolen - av mig! För att jag glömt att sätta dom på fotplattorna och känner inget, sjukt.

Det är blockeringar i hjärnan som gör att signalerna inte kan gå fram osv, men med enbra rehab kombinerad med mediciner mm. så hoppas vi på det bästa.

Tiden har varit sjukt jobbig och även tiden framför kommer vara sjukt jobbig, men, måste säga att utan min underbara familj och alla mina nära och kära och allt stöd, uppmuntran mm. hade jag aldrig klarat av det.
Det är dom som fått mig att kämpa, varje dag då man velat ge upp. Ibland vet man inte hur man ska kunna ta sig igenom dagen, varifrån man ska få krafter, men hittills har jag överlevt..

Tack för allt stöd och all hjälp jag fått. JAG ÄLSKAR ER, Ni vet vilka ni är. Och jag behöver er mer än någonsin.

Min högsta önskan är att bli frisk igen, att kunna göra allt annat som alla andra kan göra, som jag själv hade planerat att göra. Som t ex att GÅ är det naturligaste som finns.. Men, om jag ändå kunde. Så var tacksamma över vad ni kan, eller vad man ska säga.

En önskan till er alla är att; Försök se mig som den som jag är även om jag är sjuk och sitter i rullstol, jag kan fortf prata, skämta och diskutera om saker och ting, men samtidigt får inte det här vara tabu, om ni förstår. Jag behöver er! Det är nu bland annat den äkta vänskapen och allt sånt sätts på prov på riktigt.

Klockan är mycket och det är en massa sluddrande hit och dit och hela mitt huvud känns som en enda röra, vet inte alls om jag fått ner ett enda vettigt ord, men försökte iaf. (Med en hand, remember it!)
Så nu ska jag trycka på den röda signal knappen och få nattmedicin. En ny dag imorgon, jag försöker leva en minut i taget, överlevnadstaktik you know.
(Har köpt en laptop och skaffat mobilt bredband, äntligen slipper man bara sjukhusväggar!)

- Jag saknar er, så sjukt mkt ..

/ Mirjami Anneli Löppönen




Kommentarer
Postat av: hanna

kämpa på, vi finns här för dig! <3

Postat av: Ami & Janne

Va härligt att du fått ner det här i text (med en hand), känslor o tankar du har inom dig. Vi pratas vid nästan varje dag och håller oss uppdaterade hela tiden om hur det är med dig, men ändå när man läser detta är det svårt att förstå det hela. Minttu, du är en underbar syster och en stor fighter. Du kommer långt när du är som du är! Kämpa på lika bra som du gjort hittills så blir allt bra en dag! En dag så spelar vi innebandy tillsammans igen, eller hur?!



Många styrkekramar från oss

2008-06-13 @ 23:33:10
Postat av: Saara

Jag säger samma sak som Ami och Janne. Kämpa på älskade syster!

2008-06-14 @ 00:44:31
URL: http://saaraemilia.blogg.se/
Postat av: saana

Säger även jag samma sak som Ami och Janne. Kämpa på älskade Minttu!

2008-06-14 @ 23:18:11
Postat av: Mackan

Hej...va bra o få höra lite mer hur e de me dej, har bara hört lite av pivven o petri, då de har berättat av allt va har hänt till dej...Hoppas att du blir frisk igen!

2008-06-15 @ 12:43:26
Postat av: Anonym

Jag drömde om dig i natt. Fortsätt kämpa, you fix it!

2008-06-15 @ 14:17:35
Postat av: jenita

Jag lyfter på hatten åy dej minttu när du orkar kämpa vidare. Skam den som ger sig! ;) //Kramar

2008-06-15 @ 22:50:24
Postat av: Henna

Minttu. Du vet att jag/vi tänker på dig och tror och hoppas att det ska bli bra en dag. Jag tror på dig, som alla andra. Kram på dig Minttu <3

2008-06-16 @ 14:07:23
Postat av: Anu

Jag känner dig inteså väl... men förra året åkte du med mig till Kouvola. Du och Hed. Känns helt ofattbart, att läsa om ditt liv nu.

Jag tänker på dig ofta. O brukar fråga Hed hur du mår. Kämppa på jag skickar lite extra styrka från Stockholm. :-)







2008-06-16 @ 19:56:11
Postat av: Tina C

Hej Minttu.

Jag läste ditt inlägg och det känns i hjärtat. Jag vill bara säga att vi tänker på dig oerhört mycket. När du skrev texten var du i Falun. Är du där fortfarande, eller är du i Uppsala? Oavsett så vill jag säga att vi tänker på dig!!



Kram från din kusin Tina C

2008-06-16 @ 22:32:19
Postat av: Dimitrios Costallas

Kärra lilla Minttu jag har träffat dig när du var 5-6 år och jag tyckte att det var trevligt att du ville prata med mig, en avlägsen farbror,för några veckor sedan såg jag dig på TV nyheterna i samband med sjuksköterke-strejken du en ung vacker flicka med stödkrage.Du såg pig och glad ut men jag vet vad det innebär att ligga inne på sjukhus sittande på en rullstol äta en hel del mediciner men det finns alltid folk som har det sämre,vi måste alltid kämpa vidare för att förverkliga våra drömmar. HEJA PÅ! Mimis.(Terttus man)

2008-06-17 @ 17:12:50
Postat av: Anonym

Vad fint du skriver, och man blir verkligen tankfull och tacksam för det man har. Kämpa på, dag för dag. Tänker också, som många andra, ofta på dig här i huvudstan /eva

2008-06-17 @ 20:59:31
Postat av: Jonna

Vi sviker dig aldig vännen min! <3

2008-06-18 @ 01:24:50
Postat av: Sari

Minttu: Du är en hjälte i mina ögon, kämpa vidare och vi håller tummarna för dej. Tack för att du påminner oss om allt vi tar förgivet. Vi tänker på dej här i Gagnef!

2008-06-18 @ 20:45:50
Postat av: Marie (kusin)

Du finns ofta i mina tankar och jag önskar så innerligt att du snart ska få må bättre. Jag beundrar dina föräldrar och alla andra medmänniskor i din närhet som kan ge dig en gnutta lycka och välmående i en annars så svår tillvaro. Och framförallt beundrar jag dig som kämpar och håller hoppet vid liv. Kämpa på Minttu!

2008-06-18 @ 22:16:08
Postat av: tarja

Heja Mirjami, du var en kämpe redan i tvåan!

2008-06-19 @ 07:23:07
Postat av: Minttu

... Blir alldeles stum, vet inte vad jag ska säga, hur jag ska visa för er hur mycket det betyder det ni skrivit, så underbart att se att så många bryr sig så mycket. Tack, tusen TACK för alla kommentarer och uppmuntranden jag fått av er, och av så många oväntade. Har läst kommentarerna om och om igen, många gånger. Det värmer och man känner sig inte alls lika ensam som man ibland kan göra här på sjukhuset. Men en dag kommer jag att möta er alla, GÅENDE! Och vinkar till er, helst med vänster hand! ;)



Svar till Tina är att jag är här i Falun på rehab nu, låg i Uppsala bara i en vecka pga sjuksköterske-strejken. Hälsningar och allt gott dit till Stockholm och till hela familjen Costallas!



Och självklart till alla andra som också kommenterat, glad midsommar!



Hoppas att du Pivven, och hela min övriga familj och nästintill hela min släkt från pappas sida har det bra i Finland på släkt-träffen. Jag tänker på er, och kämpar på med min rehab här under tiden!



<3' Minttu

2008-06-21 @ 12:31:15
Postat av: Mintu (igen)

Kom bara på att om nån av er är intresserad att se några bilder som är tagna nu under sjukhusvistelsen, Uppsala osv, men även från t ex. Pekka & Jonnas bröllop mm så kan ni kika in på: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Vesuvio



Där finns det lite bilder på mitt liv just nu. Dom flesta bildtexterna är dock bara på finska.



:)

2008-06-21 @ 12:39:39
Postat av: Petri

Minttu, jag önskar dig verkligen all lycka till if ramtiden! Jag vet att du behöver allt stöd du kan få och hoppas mesta av allt just nu att det ska bli bättre med dig! Ha det!

2008-06-21 @ 15:58:26
URL: http://stajlpetri.se
Postat av: Minna Vähäjylkkä

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, ge inte upp, tänker på dig!

2008-06-24 @ 19:43:23
Postat av: Heidi

Hejsan Minttu!

Det här är också ett sätt att nå dig. Jag skriver från Tiina och Jani nu. Ami och Janne med familj är också här nu. Vi ska åka en sväng till Zeppelin och därefter till suvarit. Hoppas vädret blir någorlunda fint under helgen. Det är ganska lerigt där nu så tänk vad svårt det hade blivit för dig att ta dig fram. Du har nog det bättre i ditt välanpassade rum istället, och sen kan du ju följa möten på nätet. Du vet att du finns i våra tankar hela tiden. Jag kommer och hälsar på så fort jag kommer hem.

Nästa år så har vi skippat Panteran och går runt där i kenttä som vilken som helst, eller hur vännen?

Ha det så bra. Jag ska hälsa från Ami, Janne, Julia, Benjamin, Melvin, Wilmer, Alicia, Tiina, Jani, Senja, Alvar, Edla och mig!!!!

KRAMAR

2008-06-25 @ 12:25:11
Postat av: Janina Karniemi ;)

Jag älskar dig minttu..ska försöka komma och hälsa på dig någon dag..Kanske vi kan ta oss en liten tur i parken och käka glass om det är fint väder..vad sägs?

2008-06-25 @ 15:37:27
Postat av: Annika Elmouhib

Vill bara skriva att jag tänker på dig.

Du verkar ha en stor livsglädje och det är den som kommer att ta dig till ditt mål. Tappa inte hoppet.

2008-06-27 @ 23:05:51
URL: http://habibtysrum.blogg.se/
Postat av: Tanita

Även jag håller tummarna och tänker på dig!! Styrkekramar!

2008-06-30 @ 17:07:33
URL: http://tanita.blogg.se/
Postat av: Henna

Jag älskar dig. Du måste veta att jag tänker på dig! <3

2008-07-05 @ 07:54:35
Postat av: melinda

minttu, jag älskar dig otroligt mycke vännen <3 du är så otroligt stark, de finns så mycket krafter i dig <3 många kramar härifrån finland <3

2008-07-07 @ 14:17:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Pivven <3 Tom