Peace Garden


Japp, som jag redan skrivit och namt for er sa har jag varit pa lager.
Jag akte redan samma dag som jag kom hit, efter 1,5 timmar for att vara exakt. Hann bara packa en mindre vaska och dusha. Tyckte det var lite smapinsamt med Carisa sa att det var hur okej som hellst.

Akte med Breana, Carisas 17-ariga syster. Minttu, ar de surt att du inte bor har? Jag menar, du sulle ju ha haft korkort i over ett ar redan ;)
Vi akte till ett stalle tva timmar harifran, kommer inte ihag vad det heter men dar bor Kaija (24) och Briar(19), syskon till Carisa.
Dar fanns ocksa Sarina (21) och Matthew (22). Det ar alla Carisas syskon. Vi hade en superkul kvall, jag var sa trott sa allt var skoj! Dom ar jattelatta att umgas med.
Dom ar forresten imponerade av min engelska och av att jag inte ar sa blyg (visst, dom ar vana vid finnar men anda).
Vi sag sanna dar Amish manniskor. Vet inte ritkigt hur de stavas, men de ar sanna dar som lever sa som vi gjorde pa 1800-talet typ. Dom aker hast och vagn har jattegammelmodiga klader, laaangt vidrigt skagg; Tanterna bar konstiga mossor, sanna tar bebis-mossor liksom. Det konstiga ar att dom at snabbmat, och vi har funderat pa hur de gar ihop med deras livsstil. Dom borde ju ata bark och rotter!

Iallafall sa sov vi hos Kaija och Briar allihopa. Pa morgonen akte vi och hamtade varan hyrbil, en med 6 saten och vi kunde borja varan "lilla" tripp. Det var sa galet! Jag ska inte overdriva och saga att vi satt i bilen i 20 timmar pa vagen dit. Jag menar, vi satt faktiskt bara 19h och 45 minuter. Vi gick inte ens ut och at, drive in, skrapmat, skrapmat. Pisspause tva ganger, hogst tio minuter.
Men tro inte att dom bara sitter och stirrar rakt fram nar dom aker bil har i USA. Nej, dom var val forberedda. Tre barbara datorer, cd spelare, godis, bocker, skolbocker, bollar, shack.. Ni vet, allt sant.
Vi roade oss aven med att skriva lappar pa och klista fast dom pa fonstrerna. Tex "Smile if our driver is attractive", sen garvade vi at alla som skrattade som laste lappen och pekade pa Kaija som var varan chauffor hela vagern.
Vi hade aven lite vattenkrig i bilen, som flippade ur, som vanligt. En av killarna hade ingen vattenflaska sa han kastade milkshake. Lyckat och bra, hyrbil och allt.

Vi akte genom 6 stater. Inte illa. Sjalva Peace Garden ar ett stalle dar USA och Canada hmm, slutat kriga och slutit fred. Tror jag det var. Det ar ett jattefint stalle iallafall och ligger precis vid Canadas och USAs grans. Tror det ligger i North Dakota. Ar inte helt 100% saker. Nar man gick runt i tradgarden eller vad man nu ska kalla det, kunde man vara pa bada Canadas och USAs sida. Det gick liksom en slags vattengrejs emellan.
Varan lagerplats lag kanske en halv km fran den tradgarden.
Jag sov med Kaija men sag inte sa mycket av henne annars. Eller i borjan kande jag mig som en igel eller ett plaster nar jag gick med henne, kande ju knappt nan och ville inte att hon skulle lamna mig :) Men traffade pa folk som varit i Sverige, som varit pa oisto osv. Och sa traffade jag en jattesot tjej, som ocksa ar kompis med Esse. Sara Lahti. Henne hangde jag mest runt med!
Det var alustus bada dagarna, med diskussioner efterat. Jouku Haapsaari var en av puhujat. Sa cool gubbe. Gillar honom. Skarpt.
"Rakkaita ja todella lampoisia terveisia" till mamma och pappa fran honom! Han trivs i Minneapolis, som fisken i vattnet. Det har gatt jattebra for hans familj dar. Jag lovade att halsa pa dom om jag aker till Minneapolis.

Annars var det en massa fritid, med wolleyboll och andra aktiviteter. Och Janina, Brett ser sa ensam ut utan dig!! Och nar jag sag honom saknade jag dig! :D

Maten. hmm. Jag menar "maten". Ska skriva ett inlagg om det senare. Skrev upp vad vi at forsta dagen pa lagret. Vilket skamt.
Och kladerna, det finns sa mycket, No, no, no. Ni vet, sanna dar vida tygbyxor, nej, nej.. Far ont i huvudet av sanna. Det ar sanna som Heidi och Tiina sydde pa syslojden for herrans manga ar sen, ungefar. Bara det att dom ar lite tigtha upptill. Sanna gick massor av tjejer runt med. Dom kunde ha sanna piratbyxor ocksa. OCh sa utsvangda jeans att plataskorna knappt syntes. Plataskor liksom!? Det hade vi pa SpiceGirls-tiden. tror jag gick trean och fyran da.
Okej, vissa var ju grymt snyggt kladda medans andra lite mindre. Ska forsoka lata bli att dra alla over en kam :P
Det var ocksa ehtoollinnen dar, och shoot vad vissa kladde upp sig till det. Lockade haret, klanning osv. Mer an vissa i Sverige till ett brollop. Tur sa hade jag blivit forvarnad. Var inte ens lika farligt som det brukar :)

Pa vagen hem orkade jag inte prata engelska, jag orkade inte vara sa trevlig och allt det dar. Och jag saknade Tom som jag inte kunnat ha nagon som hellst kontakt till under lagret. Det resulterade i att jag sov 15 timmar (okej, hade massor av somn att ta igen ocksa) Sa jag tyckte att resan hem gick pa en pisskvart :)

Foljde med Sarina hem till dom, sov dar och igar kom jag hit til CArisa igen. Tom hamtade mig, hade inte traffat honom innan men han ar jattetrevlig. OCh stor som ett hus. Inte tjock elel rsa. Bara lang och stor.
Var barnvakt at Kyler igar. Han ar 1 ar och ser ut som en sot liten lastbilschauffor med stora bla ogon. Alena, 2-aringen var hos din mormor Debi.

Och vet ni vad, min familj har ar jattetrevlig, mitt rum fint och allt det dar. Anda tycker jafg faktiskt att det arr ganska jobbigt att bo hos en annan familj. Jag kanner dom knappt och det kanns en hel del konstigt att liksom.. Dela pa deras vardag. Jag ar gast men anda bor jag har. Konstigt. Men jag antar att man vanjer sig.

Det ar forresten runt 30 grader varmt. Haaarligt! Inne ar det dock kallt. iskallt.
Far lov att ga tva promenader om dagen, for att inte ga upp i vikt. Haha, ar sa radd for det.

Forresten, jag ahr en "egen" bil har. En stooor truck. gaaah. Den ar ny, stor ( ni vet med ett sant dar flak) automatvaxlad och trfiken har ar valfdigt annorlunda. Lycka till, sager jag. Men Tom ska ovningskora med mig har. Han kommer att fa sig ett gott skratt. Kanns dumt forresten att han ocksa heter Tom. Han ar iallafall pappa till kidsen har.
Inte till mina barn, haha.

Jag ar barnvakt varje vardag fran halvett till fem elelr sex. Ledig varje morgon, kvall och alla helger. Det ar perfekt!

Nej, nu ska jag smyga mig ner och se om det finns nat normalt att ata. Fortsatt garna och kommentera, svarar pa era kommentarerallt eftersom!

Hoppas allt ar fint med er!



Det har blev ju langra an bibeln, nastan iallafall! Sa ar det nar man ska var asa detaljerad och ta upp onodiga saker. Skarpning ska ske fran min sida. Forhoppningsvis!

Kommentarer
Postat av: Tom

Bra att allting verkar gå fint och jag hade inte klagat om du kommer hem tidigare :) och en sak till, vi har iltakylä på fredag. du är välkommen rakas :)

2007-09-05 @ 21:09:44
Postat av: Minttu

Haha, Spice girls tiden. kauheeta. jag lovar, säger dig ett och annat sanningens ord om du kommer med sådana byxor när du kommer hem ;P Joo, är riktigt riktigt avundsjuk på henne, redan körkort. själv räknar jag timmarna tills mitt körkort. Rummet är riktigt skönt (och fint), att ha själv alltså. Men alltså lite annorlunda ändå. Vem ska jag nu fråga till råds om kläder osv?! Saara svarar bara att "du är jättesnygg" Jo, datorn har funkat bra och ja, ska ge skivan till Tom sen. :) skaffa mig också några kompisar där, så jag lär mig lite engelska. Panik :D Sköt om dig!

2007-09-05 @ 21:38:53
Postat av: Petri

Oj, oj, oj vilken story. Skönt att du lärt känna lite folk iaf. :D Ska jag komma dit? Pallar inte riktigt, ja har jobb imorrn. Vi tar det nån annan dag va? :P
Hoppas att du står ut med maten, kan gissa på att iaf är godare än i vissa andra länder. (Vems mins inte opistos spenatplättar? Bläuh! ) Nyttighet är en helt anna femma.. Hörs!

2007-09-05 @ 21:54:29
Postat av: Anneli

hahaha, kan inte annat än skratta.. och du - banta inte ner detaljerna, det är ju det som är det roliga! ;D

2007-09-06 @ 09:55:18
Postat av: Heidi

Hejsan igen..
Jag håller med Anneli att du ska skriva alla detaljer, då får även vi europeer en uppfattning hur det är i jenkkilandet. Faktiskt jätteintressant.
Om du ville ha en bantningsresa så har du valt fel "semestermål", då skulle du ha åkt till Afrika och ätit orensad fisk i tre veckor.
Minttu verkar tro att hon får ha erat rum för sig själv, nejdu..jag ska stöka till lite i helgen och som kompensation ge henne lite mer kritiska råd (till skillnad från våran lumppusaara)
Skriv snart igen, Kram

2007-09-06 @ 13:09:17
Postat av: janina

i love the stories from the huge land!!!fortsätt med uppdateringar!!!det börjar bli dagends höjdpunkt att sitta och skratta åt dina inlägg.;)hihi.har du varit och provat på några riktiga kaffe drinkar på starbucks än?;) kramar

2007-09-06 @ 13:33:11
Postat av: Tom

Jag har också en blogg nu! Kom igen! give me some comments :)
http://vonpuhakka.wordpress.com/

Postat av: pivvenipaulina

Tom: tack for inbjudan. Jag kommer, orka vara osocial ;P
Minttu: Haha, de ar lugnt. Tror inte min smak forandras sa radikalt pa den lilla stunden jag ar har! Kom igen, njut av rummet sa lange de gar! Kommer nog hem i en manad eller sa innan jag flyttar till Norge. BTW, har en kamppis redan! Haha, du far skicka bilder hit pa dina outfits sa sager jag om det ar bra. Overenskommet!? Forresten, plugga hart!
Petri: Men jag har hort att ditt jobb slutar nu. och fotokursen ar pa distans ju :D Sa de ar bara att pallra sig hit! Far kalla karar av bara ordet spenatplattar. Och annu varre. Spenatsoppa med krossad agg i. Tror jag dor!
Anneli: haha, okej, ska ta med detaljer i fortsattningen ocksa. For din skull ;)
Heidi: Okej, for din skull ocksa! Jag har markt de, att det har inte ar na bantingstalle. Men vada, man kan val bli forst med det?! Ska lara dom lite hyfs har. At faktiskt havregrynsgrot imorse. Haha, de ar bra du ser till att mInttu inte lyxar till sig for mycket. Kom igah att anvanda datorn ocksa! Ganska mycket. Och sega lite :)
Janina: Haha, de later himla bra! Ska forsoka uppdatera sadar en gang om dagen! Ja, faktiskt. Igar. Blaa for kaffe. Men jag ska lara mig det! Men du dricker val inte kaffe?!
Tom: Smygreklam! Du vill bara sno mina lasare!!! Din tjuv :D

2007-09-07 @ 17:19:40
URL: http://pivvenipaulina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Pivven <3 Tom