my first weekend in Michigan


Oj, vilken bloggboom det blivit bland alla Dalanissar. Harligt, harligt! Sa kul att folja :)
Ska ta och lagga in lankar nan dag. Ni far hojta till om ni vil sta med pa listan.


Helgen ar over nu. Jag som trivdes med helg :)

I fredags kom Kaija over hit och halsade pa. Vi fixade massa med foton och var ute och at. Det var trevligt. Kaija bor tva timmar harifran men ar hemma hos sina foraldrar pa helgerna och dom bor bara 6 miles harifran. Kaija ar alltsa Carisas syster.
I lordags sprang hon hit (hon tranar infor marathonloppet i oktober) och sen drog vi och nagra till. till stranden. Det var himla varmt och skont. Det ligger en ganska fin sandstrand hyfsat nara. Brukar ga dit pa mina promenader. Men snart ar det slut med badvader aven har. En sak som jag tycker ar lite overdrivet ar att.. Dom anser att tjejer som inte gift sig inte ska ha bikini. Utan en san dar lang, ful tankini. Som ett linne ungefar.
Det tycker jag ar mesigt och gammelmodigt sa jag gick nojd och glad med min silvriga bikini. Forklarade for dom att dom knappt saljer tankinis i Sverige. Och att vi tycker att det ar ganska fult och out :P

Efter det akte vi i Kaijas supersnygga Honda (den ar grymt fin faktiskt) och shoppade lite. Forst akte vi till en jattestor affar med bara nike-klader for hon skulle ha mer traningsklader. Och hon overtalade mig till att kopa lite och borja trana lite mer. Nasta gang hon komem rhit ska vi gora en planerign till mig. Hejda alla USA-kilon, haha.

Pa lordag kvall var vi i Ann Arbour (tror de stavas sa) pa nan slags nuorgam. Jag drack kaffe!! En stoooor halvkopp. Men gott var det inte. Men folk sager aat det inte ar saa gott forsta gangen. Sa next time.
Forresten, det hade varit match dar. (amerkiansk fotboll) och Michigan hade haft hemmamatch. Gick runt massor, massor,massor av folk i gula trojor och malade ansikten; Inne pa restaurangen vi at i blev det brak och folk blev utskickade

Pa sondagen var det mote i Detroit. En timme dit. Alla aker i varsin bil, typ. Ingen orkar bry sig om bensinpriset eller rmiljon. Efter det akte vi ungdomar til en park och spelade wolleyboll. Jag suger pa det men det var viekura skoj anda!
I sverige har jag aldrig spelat wolleyboll om jag inte fatt lov, som pa idrotten i skolan. Men igar gjorde jag det helt frivilligt och till min forvaning sa var det kul. Och jag trodde jag skule vara samre pa det an vad jag var. Jag menar, jag var dalig men det kunde nog ha varit varre. Och varmt var det. Sjukt varmt.
Sa det blev ett dopp innan vi drog till en restaurang for att fira Kaija som fyllde 24. Vi var 22 stycken dar, inklusive hennes familj.
Det var sa skoj. Dom pa restaurangen fragade om vi var dar av nan speciell anledning och vi talade om att det var Kaijas fodelsedag.
Nar vi holl pa att ata som bast sa horde vi att folk borjade appladera sjukt mycket. i takt. Sen kom det en lang ko med folk som jobbar dar och andra gaster och stallde sig runt vart bord.. Dom appladerade och sjong (skrek) en egen version av Happy Birthday. Nan hade trummor och typ som tomtebloss. Dom kom med en meeegastor Cowboyhatt som Kaija fick ha pa huvudet, en portion med glass och sa sprutade dom ner henne i gradde! Aldrig varit med om liknande i Sverige :D
Sa synd att jag inte kopt min kamera an hade kunnat visa bilder pa en graddvit Kaija.

Efter resturangbesoket akte vi hem till Kaija allihopa for att fortsatta fira. Dar hade dom ocksa overdrivit totalt. Sa typiskt amerikanskt, antar jag. Hela huset var fullt av ballinger, serpentiner och olika versioner av Happy birthday danade i hogtalarna. Nastan hela kvallen. San fodelsedag vill jag ocksa ha nasta gang jag fyller ar ju!
Massa glasstarta fanns att bjuda pa. Pa alla plasttallrikar stod det "Kaija 24 yr" Vada overdrivet!? Sa gor vi ju inte ens pa 50-arskalas!

Nu ar det vardag igen. Dvs, alla gar i skolan OCH jobbar. Men idag ar Carisa ledig, det betyder att jag ocksa ar ledig. Tog en promenad-joggingtur runt skon. Blev faktiskt en bra bit. Maste ju fa bort glasstartan och maten jag at igar ;)

Pappa, ska beratta om familjen jag ar hos lite senare. Nan gang nu i veckan!
Nu vantar jag bara pa att Tom ska komma in pa msn och beratta hur hans forsta dag pa jobbet varit!

Kommentarer
Postat av: Marie

Du sa att en samtal kostar 34 kr per minut. Det måste väl gå att köpa telefonkort. När vi var i Australien köpte vi telefonkort. Ett kort kostade ungefär 60 kr och då fick man ringa för ca 1 kr per minut. Det var jättebra. Man skulle bara knappa in den kod som stod på kortet. Vi hade ingen hemtelefon så vi ringde från telefonautomat.

2007-09-11 @ 00:11:09
Postat av: Isä

Jt Päivi
Elämä tuntuu olevan siellä yhtä juhlaa. Sääli, että et ole enää siellä Valentinenpäivänä 14.2. Kerrankin olisi kunnon synttärit.
Kiva, että saamme äidin kanssa kahviseuraa kotonakin eli oppia ikä kaikki.
Täällä minulla vapaapäivä ja kävimme pienten kanssa kävelyllä upeassa syysilmassa. Martina on nyt päiväunilla ja Hannes odottaa pääsyä tietokoneelle.
Jrt Isä

2007-09-11 @ 12:25:21
Postat av: Jenita

du verkar ha det super skoj! Allt verkar...så typisk amerikanskt på något vis! :D Jag vill nästan inte uppdatera min blogg för mitt liv är så händelselöst om man jämför med ditt! ;) HA det så jätte bra! //Kramar

2007-09-11 @ 13:29:23
Postat av: Petri

Vilket holabaloo det är där. Whii vad skoj du verkar ha det! :D Jag är i finland just nu, i helgen blir det svensk-läger i Maitoinen. Ha det gött! :D

Postat av: Tims vietävä väghyvel

firskt weelkend... whouhuu.. you have learned lots of english.::D

2007-09-11 @ 19:03:38
URL: http://timv.blogg.se
Postat av: Julia

Haha oh my god vilka partyn de verkar ha. Verkar ju galet roligt, om än en aningens överdrivet. ;) Men fest är ju aldrig fel!
(Pssst Päivi, en viss person sa att jag var gullig idag...I'm in heaven. ;D)
Kraam!

2007-09-11 @ 19:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Pivven <3 Tom