Typiskt USA?


Eftersom jag varit har i tre manader snart sa tycker jag att jag har ratten att skriva ner nagra typiskt USA-grejer.
Jag vet att alla i USA inte ar likadana men eftersom jag alskar att dra alla over en kam sa gor jag det nu ocksa. Nu ni amerikanare ska ni grillas ;) Nejda :P Samtliga bilder har jag googlat fram och snott. (Klicka pa dom sma bilderna for att fa se dom i storre format. Info for o-datanordar)


Amerikanare alskar Coca Cola
Jag var hemma hos en familj som hade en kran det kom Coca-Cola ur!! Det finns massor av olika sorters Cola. I min familj brukar dom ha tre olika sorters alltid hemma. Visst, dom har annan lask ocksa men Coca-Cola dominerar, utan nagra alltfor stora konkurrenter. Forra veckan fick vi inte dricka vattnet som kom ur kranen, for det var va fel pa det. Gissa vad vi drack till frukost, lunch, middag och lite titt som tatt? Ratt gissat. Vi drack Coooola!

Det basta amerkanare vet ar att pynta
Jag har ju varit har under en host, vilket innebar att det varit Halloween. Allting ar orange och svart har. Det hanger skelett och doskallar pa farstubron till husen. Pumpkins precis overallt. Grannen har har en liten begravningsgard pa garden. Folk ater orangesvart godis, har orangesvarta strumpor mm. Vissa dockor i skyltfonstren hade fatt sina huvuden utbytta till pumpkins eller doskallar. Smarrigt. Pa sjalva halloweendagen var det.. KAOS. Men skoj. Utkladda smabarn och vuxna springades och tjoandes overallt.
En kvall tog jag en promenad och nar jag gick forbi ett hus swishade ett spoke fram genom luften, precis framfor mej. Den hade grona ogon som det "blixtrade " ur., lat illa och var allmant ful. Vid fonstret i huset hade familjen jatteroligt at mig. Antar att dom hade en fjarrkontroll..
Nu har aven julpyntandet borjat. Janinas hus ar ingenting jamfor med husen har. Och pa alla stolpar inne i stan (eller ungefar 3 km) sitter tva stora roda rosetter, fejkgranris och ljuslinogr. Looks pretty!



Roadtrips
Att varje amerikanare pa over 16 ar har en egen bil vet ju alla. Och dom alskar sina bilar, som garna pryds utav klistermarken pa Bush och innehaller megastora hogtalare som far hela bilen att skaka i takt till musiken. Ju storre bil man har, ju coolare ar man. Och dom alskar att aka bil. Ju langre, desto battre. Forsta helgen jag var har akte vi till ett stalle 20 timmar bort, stannade dar i 46 timma roch akte hem i 20 timmar igen. Bensin ar himla mycket billigare, en gallon gar pa ungefar 3 dollar. Alltsa, typ fyra liter pa runt 20 kr. (tror jag) Finns motorvagar overallt och jag har kommit att alska att gasa pa dar, byta filer for att kunna kora fortare an fortast, sitta som en king i den stora trucken.. That's life!
image100



Iland nummer ett
Som jag redan berattat har dammsugaren 18 knappar och CD-spelare. Man kan trycka pa "auto" och dammsugaren dammsuger sjalv, tyvarr ar inte den finess fullt utvecklad an. Du kan aven valja pa blinkande lampor (discokansla I guess) och vanliga lampor, utifall du dammsuger nar det ar morkt. Oh yeaah. Och trycker du pa en knapp sa kommer det fram en mindre del, for mindre utrymmen liksom. Jag var ratt paff frsta gangen jag sag den.
Familjen har en bebis. Och bebisen har en gunga som gungar utav sig sjalv (klumpig gunga soms tar mitt i vardagrummet), den spelar givetvis musik ocksa. Brevid gungan star en babysitter. Den kan vibrera, spela musik och snurra pa fiskar. Bilbarnstolen har en snurra som snurrar och spelar musik.. Osv, osv. Micron har upp mot 30 knappar, ugnen likasa.. Den andra ugnen faktiskt bara typ 15.
Dom flesta leksaker piper, spelar musik, vibrerar, aker utav sig sjalv, tutar (las:later illa). Hojden ar val anda att lilltjejen kanske ska fa en docka som andrar miner, pratar, skrattar, grater (far tarar), ater, dricker och SKITER!!

I USA ar allt stort
Landet ar stooort och har finns varlden storsta allting kanns det som. Vet inte hur manga ganger nan sagt "Kolla det dar ar varldens storsta..." nanting. Har finns riktigt stora shoppingcentrar, byggnader, bilar, tag, vagar, hus, konstgjorda saker, hamburgare.. Och tyvarr sa ar manniskorna ocksa varldens storsta.
Ofta ar mediumsize pa drickan man far nar man ater ute sa som varan stora om inte storre..

Amerikanare ar bekvama av sig
Har skulle min kara gymnasiementor passa in. Hon var namligen ocksa riktigt bekvam av sig. Finns drive - thru overallt har. Du sitter i din bil nar du tar ut pengar, betalar rakningar, ater.. Allt. Du kan till och med shoppa klader och ga pa bio pa vissa stallen, sittandes i bilen.
En kille som ager ett snabbmatstalle berattade att nar han gjorde ett drive thru dit okade forsaljningen med ungefar 40%. Inte illa. Sjalv hatar jag nar hela bilen luktar Mc donald's. Pa tal om det sa..
image101

Finns snabbmatstallen i vartenda horn
I borjan var jag lite smatt chockad. Overallt finns det snabbmatstallen. Mc Donald's, Subways, King Meals Donkin Donuts, Panera breads och Starbuckisar overallt. For att bara namna nagra av dom. Och folk ater dar ofta och mycket. Har latt atit mer skrapmat har under tre manader an jag vanligtvis gor under ett ar i Sverige. Om dom inte ater mat (kom ihag att smorgasar raknas till mat) sa dricker dom kaffe. Och kanske tar sig en munk eller cookie.



Presidenthysteri?
Redan forsta helgen har fragade nagra vilken presidentkandidat jag haller pa. Det blir ju val nasta ar. Tror jag det var. Jag hade inte en blekaste aning om vilka som var sanna. Dom fragade vad jag tycker om Bush. Jag tyckte han var sot. Hm, ni skulle sett minernapa personerna i bilen jag akte i nar vi pratade om det! Jag var till nan affar med en kompis och dar fanns det tavlor, almaanackor och liknande med presidentkandidater pa. Hon vande bak och fram alla som hon tyckte var daliga. Folk hade ritat pa dom och skrivit pa dom ocksa. Vissa had edomkryssat for. Har traffat en tjej ett par ganger som jag tyckte var helskoj (vi umgas val inte med henne sa mycket). Mina kompisar tycker ocksa det men gillar liksom Clinton...
image105


Miljovanliga?
Kollektivtrafik, vad ar det? Inne i dom storsta staderna finns det val men inte har precis. Bensin ar ju billigt, bara tuta och kora. Nar vi var till Toronto akte vi tunnelbana in till stan. Vissa hade aldrig akt tag, dom satt dar som smabarn, med uppsparrade stora ogon, tog bilder och liknande. Wow, tag liksom! Och anda var det folk i min egen alder, som bott inne i stader sa gott som hela sina liv.
Kallsortering? Vi snackade om det en agang nar det var haps. Vissa hade aldrig hort talas om det. "Vada jobbigt, varje gang du ska slanga nanting maste du ju tanka pa var du ska slanga det!!" En tjej sa att dom visst kallsorterar, dom slanger laskburkar i en annan korg, for dom ska pantas sen...
Tomgangskorning max i ett dygn? Typ. Nar det ar varmt ute lamnar vissa sina bilar igang och laser med en annan nyckel sa att AC:n fortfarande ar igang och bilen sval nar dom kommer tillbaka fran restaurangen eller vart det nu ar. Likasa nar det ar kallt, sa inte bilen blir kall.. Smart, men inte sarskilt miljovanligt.

Shopping ar livet
Sa lange man har pengar sa att saga. Men av nan underlig anledning verkar folk ha tokmycket pengar. Visst, dom jobbar som skogstokar (far dock ofta lov att betala sin utbildning sjalv) men hur viekura har dom rad att shoppa sa mycket, resa,a ta ute sa ofta och ha sin egen bil? Nanting jag forsokt klura ut men inte lyckats.
Det basta med shoppingen ar att kladerna och prylarna oftast ar mycket billigare an i Sverige. Skulle jag bott har hade jag haft en helt rum med bara skor. Wihoou, vilken drom!
Det finns dock mycket mer fula klader har an i Sverige. Men okej, det finns ju mer snygga klader ocksa. Eftersom det sammanlagt finns sa himla mycket klader har!
Vissa stora shoppingcenter har oppet dygnet runt, utifall man behover nya skor eller en balklanning kanske mitt i natten. Praktiskt och bra ;)

Patriotiska
Vi i Sverige ar lite pinsamma. Sag nan undersokning for ett tag sedan som sa att 40% av svenska befolknigen kan inte andra versen pa varan nationalsang. Skulle amerikanana veta det skulle dom nog chockeras rejalt. Dom kan inte bara deras nationalsang utan minst 20 andra psanger om deras land.
Grymt manga har aven bilder pa Bush eller pa deras flagga eller nat liknande som bakgrundsbildr pa deras datorer..

Det basta med USA enligt mej ar..
Att landet ar typ lika stort som Europa (??), vilket innebar att det ar vinter i vissa delar av landet medans det ar sommar i andra delar. Flygresor kan man tydligen fa ratt billigt. En kompis till mig var i Colorado forr tva veckor sen och nu ar hon i Californien och njuter utav solen (inte lika varmt dar nu som pa sommaren men heeelt dugligt a att saga, det ar tydligen HETT pa sommaren) Har du itne rad med flygningen ar det ju bara att ta bilen :P

Det mesta har ar lite smagalet, inte alls sadar ordentligt som Sverige. Det gillas starkt!



image107

Det var allt for idag. Aterkommer om USA nan annan gang ;) Nu ar det sovdags. Imorgon ska vi till Lansing och shoppa loss. Efter det ska jag till Marijo. Och vi aker till Detroit, till KW. Troligen. Och da ar det bara 10 dagar kvar tills jag ar hemma. Mummah!

Kommentarer
Postat av: Petri

Å, vad roligt att läsa ett å långt inlägg! :D Amerikanerna verkar helt sjuka på vissa punkter. (Drar alla över en kam? Nej...;P) Ganska roliga är dom också iofs, skulle vara riktigt roligt att åka dit någon gång. :D Hörs!

Postat av: Henna

Haha, kul å läsa! Sitter med MAáia och skrattar :) Hon häsar! My sistah ;)

2007-11-15 @ 18:13:41
Postat av: Ami

Jättekul o läsa om typiskt amerikansk, ur en sverigefinnes synvinkel... som dessutom råkar ha en förmåga att skriva underhållande o som även kan överdriva bara lite...:)

Har du förresten fått pengarna?

2007-11-16 @ 11:23:03
Postat av: Minttu

Riktigt riktigt skoj å läsa om allt och man ser verkligen hela dig genom de där, SÅ din stil på allt ;p förresten, köp med dig ett helt rum med skor hit så har vi lite uppdateringar ;D ska köpa skor här typ nästa vecka, men ska kanske vänta tills du kommer då.. om du kan va smakråd? :p bara du inte väljer typisk-USA (spicegirls) skor ;D hoppas allt är bra med dig, själv barnvaktas det för fulla muggar, duvet our parents är i Vinland. meen men. :) vi ses!

2007-11-16 @ 15:40:06
Postat av: Julie

Vilket intressant inlägg! Jättebra och kul skrivet. :) Sorry att jag inte kommenterat på längelänge, men jag har inte hunnit. Först funkade ju inte mitt internet på tre veckor (vadå panik?) och sen ahr det varit full upp med det mesta. Men nu måste du väl ha fått mitt (lååånga) mail? ;) Och du, nu är det bara en vecka tills du kommer hem!! Gaah vad jag längtar efter dig!!

2007-11-18 @ 13:24:58
Postat av: pivvenipaulina

Petri: Precis. ALLA amerkinare ar heeelt konstiga. Haha. Ja, det ar vart ett eller flera besok :P

Hennart: Brabra, att nan har kul ;) Halsa tillbaka!

Ami: Vada overdriva, vad ar det? :D Bra attd u gillade att lasa anda!

Minttu: Haha, det ar ju MIN blogg sa jag maste val lata MIN stil lysa igenom lite ;)
Ja, vanta tils jag komem. Vill jatetgarna folja med dig, har dock inga pengar sjalv men anda :) Smakrad ar ocksa kul! Barnvaktas hemma ar ju skoj ;)

Julia: Haha, tack tack! Det ar hur lugnt som hellst. Utan internet i tre veckor. Rena rama doden ju :D Japs, fick dit mail, ska svara pa den nar jag har tiiiid! Vi ses nasta vecka!

2007-11-18 @ 23:26:10
URL: http://pivvenipaulina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Pivven <3 Tom