Finland.


Finland kom, Finland gick. Resan blev verkligen en riktig snabbresa med massor av bilkörande. Nästan 1700km. Och väldigt lite sömn. Nästan 15 timmar från torsdag till måndag. På väg till Åbo från Tammerfors fick jag lov att öppna fönstret lite då och då för att inte somna vid ratten.

Jag körde förresten inte alla dessa km själv, för som tur var så åkte Anu med mig ända upp till Reisjärvi. Som förresten ligger så långt in i skogen man bara kan komma. Bushen, bushen.
Anu är en skoj figur och faktiskt tusen gånger roligare sällskap än grabbarna jag hämtade. För dom sov nästan alla bilturer. När jag tänker närmare på saken så sov dom nog lite överallt.. Alltså inte bara i bilen.

Alltså, jag åkte till min gamla skola i Finland för att hämta lillebror och hans kompisar eftersom dom fått jullov. Riktigt roligt att se allt och alla igen. Minnen, minnen.. Men jag måste säga att jag är vidrigt glad att det inte är jag som går där nu längre. Gaah, tusentals regler, "hyvästelyrinki" med massor av gråt för att dom inte ses på tre veckor och massor av annat jag inte skulle orka med nu längre.
Ändå rekommenderar jag opisto för alla som är ens lite intresserade, det är ett riktigt roligt år! Verkligen värt att gå.
När man är runt 16 år iallafall.

Hann träffa några av mina opistolaisia, mormor och morfar, mostrar med sina män och Jupe och Aki. Dom sistnämnda är två av mina favoritkusiner. Skoj var det.

Gjorde en sak som man egentligen bara gör när man går på opisto. Nämligen att åka båt utan hytt. Så förbannelsernas tråkigt. Riktigt plågsamt. Fulla finska pensionärer, finsk tango och hårda "tågstolar". Attans att man inte beställer sina resor tidigare..

Nånting jag aldrig kommer att förstå är varför ett någorlunda lyckligt par väljer att åka på kryssning. Det borde stå en död-åt-eran-relation-varning på biljetterna. Eller iallafall på drinkarna dom ivar i sig. När jag satt i restaurangen och försökte plugga matte (!!!) hade jag ett bra tillfälle till att smyglyssna på folk.
Första bråket mellan ett gift par var klassiskt. Lilla hon (i 50-års åldern) satt där, blåsminkad, i sin glittriga tröja och fingrade på sin pyttelilla handväska (med lång rem givetvis) och snyftade. Han gormade (sluddrigt, såklart) bakom sin mage om att man bara lever en gång och att ingen i hela världen slösar hela den tiden på endast en hmm.. kvinna.
Hon tyckte han skulle dra åt "pipsvängen" och skulle ta ut skilsmässa så fort hon kom hem. (Vilket jag gissar att hon inte gjorde :D)

Andra bråket mellan ett par spårade ur och vakten fick lov att komma dit.

Och tredje bråket..

Nej, nu ska det sovas. Ska jobba imorn. Och träffa Janina :)


Kolla in Hennas hår nästa gång ni ser henne ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Pivven <3 Tom